Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41305
Title: Formação de Jovens Rurais e Educação Popular: fortalecimento da agricultura camponesa na perspectiva freireana no nordeste brasileiro
Authors: Souza, José Ribamar Furtado de
Furtado, Eliane Dayse Pontes
Issue Date: 2017
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/41289
Abstract: This text addresses an educative experience with young people from rural areas in Ceará‑‑Brazil. This experience was developed through a partnership between the Secretaria Nacional da Juventude da Secretaria Geral da Presidência da República (SNJ/SG‑‑PR – National Secretary of Youth of the General Secretary of Republic Presidency), the Universidade de Brasília (UNB – University of Brasília) and the Universidade Internacional da Lusofonia Afro‑‑Brasileira (UNILAB ‑‑ International University of the Afro‑‑Brazilian Portuguese‑‑speaking). The “Training of Youngsters from Rural Areas to the Strengthening of the Peasant Agriculture”, as it was called the course, involved 300 students in the 300 hours of the planned activities. The training followed a Participatory Intervention approach, highlighting a methodology based on Freire’s principles of Liberating Education. The methodology also included the strategy of Peer Training, in which more experienced young individuals, rural leaders and with high level of education, after take part in a previous course of training of trainers, acted as facilitators in the training process of other young individuals. The course was built into three modules which addressed central themes to the training process of the youngsters: citizenship education & social participation, employment, and income generation & projects of development. These modules were developed from principles of Pedagogy of Alternation: after each theoretical segment there was place for a field practice. Among the lessons of the practice, it is possible to conclude that the conjugation of the methodologies applied enabled individuals to analyze themselves and their life conditions. Within this context, they were able to better understand their reality, to plan actions and to act consciously to change such reality.
O texto aborda a experiência de formação de jovens rurais desenvolvida no Estado do Ceará, Brasil, através da parceria estabelecida entre a Secretaria Nacional da Juventude da Secretaria Geral da Presidência da República (SNJ/SG‑‑PR) e as Universidades de Brasília (UNB) e Internacional da Lusofonia Afro‑‑Brasileira (UNILAB). A “Formação de Jovens Rurais para o Fortalecimento da Agricultura Camponesa no Semiárido Cearense”, como assim foi designado o curso, envolveu um total de 300 jovens, que participaram nas 300 horas de atividades planejadas. A formação seguiu uma abordagem de Intervenção Participativa de Atores, demonstrando uma metodologia baseada em princípios freireanos de uma Educação Libertadora. A metodologia contou também com a estratégia de Formação por Pares, em que jovens mais experientes, lideranças rurais e com nível de escolarização superior, atuaram, após participarem de um período prévio de formação de formadores, como facilitadores do processo de formação de outros jovens. O curso foi organizado em três módulos construídos sobre temáticas centrais no processo formativo de jovens do campo: formação cidadã e participação social, trabalho e geração de renda e elaboração de projetos. Esses módulos foram desenvolvidos a partir de princípios da Pedagogia da Alternância, em que, após cada segmento teórico, havia lugar para um segmento de prática de campo. Entre as lições da prática, conclui‑‑se que a conjugação de metodologias adotadas permitiu aos sujeitos uma análise dos conhecimentos sobre si, sobre as suas condições de vida e, nesse âmbito, levantar dados para melhor conhecer a sua realidade, planejar ações nesses territórios e agir de forma consciente para transformar a realidade em que vivem.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/41305
ISBN: 978-989-26-1325-3
978-989-26-1326-0 (PDF)
DOI: 10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_16
Rights: open access
Appears in Collections:Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil

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