Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41298
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSá Júnior, Lucrécio Araújo de
dc.date.accessioned2017-04-05T15:57:25Z
dc.date.accessioned2020-09-08T12:02:05Z-
dc.date.available2017-04-05T15:57:25Z
dc.date.available2020-09-08T12:02:05Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.isbn978-989-26-1325-3
dc.identifier.isbn978-989-26-1326-0 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/41298-
dc.description.abstractThis paper aims to discuss the use of reading in school, focusing in the concepts of autonomy and freedom in Paulo Freire’s thinking. The theoretical base of the study is the reading of the text “The adult literacy process as cultural action towards freedom” and the text “Cultural action and awareness”. Both texts are part of an article written in late 1969, in Cambridge, USA, and published for the first time in Harvard Educational Review, in 1970. Our main purpose is to point out that Paulo Freire’s thinking gives a great conceptual and pedagogical perspective to the training of readers today, since we can implement his ideas beyond the literacy methodology that he proposes. Once overcome the adult literacy problems, we address, based on the philosopher’s thinking, a discussion about the human education towards a political‑‑social awareness, once, as Freire (2007, p. 51) says, “all educative practice implies a conception of human beings and of the world”.eng
dc.description.abstractEste trabalho objetiva discutir o uso da Leitura na escola enfocando os conceitos de autonomia e liberdade a partir do pensamento de Paulo Freire. A base teórica do estudo está na leitura do texto “O processo de alfabetização de adultos como ação cultural para a libertação” e o texto “Ação cultural e conscientização”. Os dois textos fazem parte do artigo escrito em fins de 1969, em Cambridge, Estados Unidos, e publicado pela primeira vez na Harvard Educational Review, em 1970. Nossa proposta principal é observar que o pensamento de Paulo Freire deixa uma grande perspectiva conceitual e pedagógica para a formação de leitores na atualidade, uma vez que podemos transpor seus ideais para além da metodologia de alfabetização que ele propõe. Uma vez superados os problemas de alfabetização de adultos, vislumbramos com o pensamento do referido filósofo, sobretudo discutir a formação humana para uma consciência político‑‑social, uma vez que como observa Freire (2007, p. 51) “toda prática educativa implica uma concepção de seres humanos e de mundo”.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/41289por
dc.rightsopen access-
dc.titleLeitura de Mundo e Experiências de Pensamentopor
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage173-
uc.publication.lastPage189-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_9-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno9-
uc.publication.areaCiências Sociaispor
uc.publication.bookTitleDiálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/41298/204868/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/41298/204868/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11069191-
uc.publication.parentItemId54669-
uc.itemId68990-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
leitura_de_mundo_e_experiencias_de_pensamento.pdf670.65 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.