Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41295
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSouza, Ester Maria de Figueiredo
dc.contributor.authorBarreto, Denise Aparecida Brito
dc.contributor.authorBarbosa, Márcia Regina
dc.date.accessioned2017-04-05T15:13:19Z
dc.date.accessioned2020-09-08T12:02:05Z-
dc.date.available2017-04-05T15:13:19Z
dc.date.available2020-09-08T12:02:05Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.isbn978-989-26-1325-3
dc.identifier.isbn978-989-26-1326-0 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/41295-
dc.description.abstractOur purpose in this paper is to reflect on the notion of word, as an interactive action between individuals, taking into account Freire’s thinking. This reflection is based on our experience as teacher trainers in higher education and teachers in programs of youth and adult education. For this, we are going to explore the notion of word in the conceptualizations of Paulo Freire and Mikhail Bakhtin to say that, in the power of Freire’s thinking, the co‑‑responsibility and dialog are the conditions for the establishment of human emancipation. Therefore, this paper aims to raise awareness to the need to understand the educational processes initiated in practice through language, as a creative capacity to unveil ideologies.eng
dc.description.abstractNosso propósito é indiciar a noção de palavra, enquanto ato de interação entre sujeitos sociais, no pensamento freireano, a partir de nossa experiência enquanto professoras formadoras de professores na educação superior e em programas de educação de jovens e adultos. Para isso, incursionaremos a exploração da noção de palavra em Paulo Freire e em Mikhail Bakhtin, para afirmar que, na potência do pensamento freireano, a corresponsabilidade e dialogia se apresentam como condição para a instauração do diálogo e emancipação humana. Buscamos, assim, com esse texto, provocar para a necessidade de se compreender os processos educativos instaurados na prática com a linguagem, enquanto capacidade criadora para desvelar ideologias.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/41289por
dc.rightsopen access-
dc.titleA Pedagogia da Palavra em Paulo Freirepor
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage117-
uc.publication.lastPage129-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1326-0_6-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno6-
uc.publication.areaCiências Sociaispor
uc.publication.bookTitleDiálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/41295/204856/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/41295/204856/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11068971-
uc.publication.parentItemId54669-
uc.itemId68987-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_pedagogia_da_palavra_em__paulo_freire.pdf403.78 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.