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https://hdl.handle.net/10316.2/41272
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | Shelton, Anthony | - |
dc.date.accessioned | 2017-03-28T13:33:04Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-15T08:01:53Z | - |
dc.date.available | 2017-03-28T13:33:04Z | |
dc.date.available | 2020-09-15T08:01:53Z | - |
dc.date.issued | 2001 | - |
dc.identifier.issn | 0870-0990 | - |
dc.identifier.issn | 2182-7982 (digital) | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/41272 | - |
dc.description.abstract | This paper compares pre-Hispanic and post-Hispanic dance dramas to emphasise their epistemological, ontological and semantic differences. It then critically discusses bi-cultural approaches to dance dramas which essentialise and distinguish between pre-Columbian and Hispanic expressions, as well as the approach which sees dance dramas as reproducing the defeat and humiliation of Amerindian cultures in the wake of Spanish colonisation. Instead, it is argued, combat plays, and dance dramas generally, should be seen as unique and innovative hybrid responses to conquest situations. The paper concludes by examining indigenous strategies to reassert moral and ethical superiority and vindicate the struggle against oppression and colonisation. | eng |
dc.description.abstract | Este artigo compara dramas dançados pré-hispânicos e pós-hispânicos de forma a enfatizar as suas diferenças epistemológicas, ontológicas e semânticas. A seguir, discute criticamente aproximações biculturais a dramas dançados que essencializam e distinguem expressões pré-Colombianas e hispânicas, assim como a aproximação que entende os dramas dançados como reproduzindo a derrota e a humilhação das culturas ameríndias no dealbar da colonização espanhola. Argumenta-se, ao invés, que os jogos de combate e os dramas dançados em geral, devem ser vistos como respostas híbridas inovadoras e únicas a situações de conquista. O artigo conclui com um exame das estratégias indígenas na reafirmação da superioridade ética e moral e na justificação da luta contra a opressão e a colonização. | por |
dc.language.iso | eng | - |
dc.publisher | CIAS - Centro de Investigação em Antropologia e Saúde | - |
dc.rights | open access | - |
dc.subject | Dramas dançados | - |
dc.subject | mascaradas | - |
dc.subject | Mouros e Cristãos | - |
dc.subject | México | - |
dc.subject | Dance-dramas | eng |
dc.subject | masquerades | eng |
dc.subject | Moors and Christians | eng |
dc.subject | México | eng |
dc.title | Theatres of combat: humiliation, vindication and the expression of difference in Mexican dance dramas | por |
dc.type | article | - |
uc.publication.collection | Antropologia Portuguesa vol. 18 | - |
uc.publication.firstPage | 13 | - |
uc.publication.lastPage | 54 | - |
uc.publication.location | Coimbra | - |
uc.publication.journalTitle | Antropologia Portuguesa | - |
uc.publication.volume | 18 | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/2182-7982_18_2 | - |
uc.publication.digCollection | IP | - |
uc.publication.digCollection | B1 | - |
uc.publication.orderno | 2 | - |
uc.publication.area | Ciências Sociais | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/41272/215206/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/41272/215206/manifest | - |
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uc.itemId | 71140 | - |
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item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | Antropologia Portuguesa |
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