Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/41218
Title: | Aliança estratégica entre jornalismo e academia | Other Titles: | Strategic alliance between journalism and academia | Authors: | Coelho, Pedro | Keywords: | Teaching;alliance;academy;journalism;market;technology;Ensino;aliança;cademia;jornalismo;mercado;tecnologia | Issue Date: | 2016 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Condicionado pela dimensão financeira do mercado e pelo impacto das novas tecnologias, o jornalismo encontra-se numa encruzilhada. Perante a ameaça que perpassa o quadro de valores que estruturam
a profissão, sobrepõe-se a necessidade de estabelecer uma aliança estratégica entre o jornalismo e a academia (cursos de jornalismo/comunicação). Se os cursos de
jornalismo/ comunicação estão a ser, cada
vez mais e um pouco por todo o mundo, a
porta de entrada na profissão, a academia
deve assumir centralidade no processo,
formando profissionais que estabeleçam
um compromisso com o público. A receita
é complexa: profissionais que resistam aos
condicionalismos impostos pelo mercado,
que fazem o jornalismo vacilar, e que ao mesmo tempo respondam criticamente, inovando, produzindo alternativa, às necessidades do mercado. Este percurso reclama uma maior aproximação entre academia e profissão; uma aproximação construtiva que não aniquile a identidade de nenhuma das partes. Driven by market and its financial dimension but also by a digital paradigm, the entire journalism structure stands at a crossroad. Only a strategic alliance between journalism and the academy (journalism/communication courses) can face the threats that endanger journalism values. As journalism /communication courses are increasingly becoming the main gateway to the profession, academy must ensure a central role in the process, training professionals committed to inform the public. The formula is complex: it requires professionals who are strong enough to resist the market constraints that weaken journalism, and, at the same time, are capable of giving critical responses to market demands by innovating and producing alternatives. This goal requires a closer tie between academy and profession, a constructive approach which will not annihilate the identity of either. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/41218 | ISSN: | 2183-5918 2183-6019 (PDF) |
DOI: | 10.14195/2183-6019_3_3 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Mediapolis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
alianca_estrategica_entre_jornalismo_e_academia_.pdf | 713.95 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.