Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/40824
Title: | Troia egineta, ou a apropriação cosmopolita de um mito heroico | Other Titles: | Aeginetan Troy, or the cosmopolitan use of an heroic myth | Authors: | Jesus, Carlos A. Martins de | Keywords: | Bacchylides;Aegina;epinician;encomium;Temple of Aphaea;Temple of Apollo;intersemiotics;Baquílides;Egina;epinício;encómio;Templo de Afaia;Templo de Apolo;intersemiose | Issue Date: | 2016 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra Annablume |
Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/40203 | Abstract: | This paper focuses on the cultural relations, both poetic and iconographic,
between Bacchylides and Aegina. Working mostly upon Bacchylides’ thirteenth
epinician ode, I analyse the intersemiotic treatment of the myth of the Aeacids that
fought in both the Trojan campaigns, while trying to understand how poetry and the
plastic arts retained a complementary relationship, necessary to achieve the encomium
of the athlete and his homeland along the symbolic path from polis to cosmopolis. O presente estudo debruça-se sobre as relações culturais, tanto poéticas como iconográficas, de Baquílides com a ilha de Egina. Partindo sobretudo da ode 13 do corpus de Baquílides, analisam-se as relações intersemióticas no tratamento do mito dos Eácidas que combateram em ambas as campanhas contra Troia, buscando compreender como poesia e artes plásticas, neste como noutros casos, mantinham uma relação de complementaridade essencial para o funcionamento do encómio do atleta e da sua pátria, no percurso simbólico da pólis à cosmopolis. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/40824 | ISBN: | 978-989-26-1279-9 978-989-26-1280-5 (PDF) |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1280-5_11 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Pólis/Cosmópolis: identidades globais & locais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
troia_egineta_ou_a_apropriacao_cosmopolita.pdf | 2.18 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.