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https://hdl.handle.net/10316.2/40207
Title: | História intelectual e a longa duração: a Guerra Civil em perspetiva | Other Titles: | Intellectual history and the longue durée: Civil War in perspective | Authors: | Armitage, David | Keywords: | Cambridge School;civil war;conceptual history;digital humanities;longue durée;Escola de Cambridge;guerra civil;história conceptual;humanidades digitais;longa duração | Issue Date: | 2016 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Após décadas de aversão e esquecimento, historiadores de todos os quadrantes
começam a regressar aos estudos de grande escala temporal. Há até sinais de que
os historiadores intelectuais estão a retomar a abordagem de longa duração. Quais
serão as razões para este ressurgimento da história intelectual de grande alcance e
de que modo pode ela tornar-se metodologicamente robusta e, ao mesmo tempo,
historicamente convincente? Este artigo propõe um modelo de história transtemporal
baseado num contextualismo seriado para criar uma «história nas ideias» («history in
ideas») que englobe séculos ou até milénios. Alguns exemplos-chave são retirados
de trabalhos em desenvolvimento focados em ideias sobre a guerra civil vista desde a Roma antiga até à atualidade. O artigo conclui com uma breve reflexão sobre
o impacto potencial das humanidades digitais na prática da história intelectual. Historians of all kinds are beginning to return to temporally expansive studies after decades of aversion and neglect. There are even signs that intellectual historians are returning to the longue durée. What are the reasons for this revival of long-range intellectual history? And how might it be rendered methodologically robust as well as historically compelling? This article proposes a model of transtemporal history, proceeding via serial contextualism to create a history in ideas spanning centuries, even millennia: key examples come from work in progress on ideas of civil war from ancient Rome to the present. The article concludes with brief reflections on the potential impact of the digital humanities on the practice of intellectual history. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/40207 | ISSN: | 0870-0958 2183-8925 (digital) |
DOI: | 10.14195/2183-8925_34_1 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista de História das Ideias |
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