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https://hdl.handle.net/10316.2/38796
Title: | “Damos-te esta ovelha, ó Trebopala!”: a invocatio lusitana de Cabeço das Fráguas | Other Titles: | “We give you this lamb, o Trebopala!”: the lusitanian invocatio of Cabeço das Fráguas (Portugal) | Authors: | Ribeiro, José Cardim | Keywords: | Lusitanian;declensions;Invocatio;voc./dat. ac./abl.;Lusitano;declinações;invocatio;voc./dat. ac./ abl. | Issue Date: | 2014 | Publisher: | Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra | Abstract: | O texto lusitano de Cabeço das Fráguas evidencia, como opção
compositiva claramente propositada, uma simetria formal entre
as duas séries de elementos expressos, as oferendas animais e as
divindades contempladas. Supondo os teónimos em dativo, a interpretação
tradicional desta epígrafe previa pois a existência de
dativos singulares em -a da 1ª declinação no contexto linguístico
em análise. Mas este axioma baseia-se em indícios pouco seguros,
tendo sido recusado por Untermann e outros que, porém, adiantaram
alternativas também elas difíceis de aceitar. Uma solução
conciliatória que entretanto ensaiámos veio igualmente a revelar-
se infundada. Agora, revendo com atenção as características
internas da inscrição e as especificidades do santuário, propomos
uma alternativa radicalmente diversa, entendendo o texto das Fráguas
como uma invocatio e considerando assim necessariamente
os teónimos expressos, todos eles, em vocativo. The Lusitanian text of Cabeço das Fráguas follows an evident and clearly intentional symmetry between the two series of declared elements: the animal offerings and the receiving deities. Assuming the theonyms to be in the dative case, the traditional interpretation of this epigraph called for the existence of singular datives in -a of the first declension in this linguistic context. But this axiom is based on fragile evidences and was refuted by Untermann and others who, however, offered alternatives that lacked solidity themselves. An attempted compromise by the author of the present paper later proved to be likewise erroneous. Now, reviewing the internal features of the text and the specificities of the sanctuary, a radically different proposition is presented, approaching the epigraph of Fráguas as an invocatio and considering the theonyms to be necessarily written, without exception, in the vocative case. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/38796 | ISSN: | 1647-8657 (digital) 0084-9189 |
DOI: | 10.14195/1647-8657_53_4 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Conimbriga |
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