Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/38231
Title: Aristófanes e Plutarco: a comédia rindo de si mesma
Authors: Amaro, Márcio Henrique Vieira
Keywords: Greek comedy;Plutarch;literary criticism;comédia grega;Plutarco;crítica literária
Issue Date: 2015
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/38208
Abstract: By analyzing Plutarch’s criticism to Aristophanes’ comic production as paradigm for the Menander’s work, one realizes that the author seems to lay the foundation for a study about the differences between the Old and New Comedy periods, although he originally wanted to establish a judgment value between Plutarch and Aristophanes. The findings of Plutarch, although obtained from a perspective which is both specific (limited by only two poets) and diachronic (since both comedy writers, although representatives of the Greek comic genre, belong to different historical contexts) offers an excellent opportunity to confront both periods of Greek comedy and to verify their reception by the Roman audience at the time of Augustus. It is an important paradigm of poetic genre, such a text, a performance and the audience. I intend to find a relationship between Aristophanes’ criticism to Old‑Comedy and Plutarch’s criticism to Old‑Comedy from Aristophanes. This study will establish the points where there is an identity or diversity in the proposed paradigms. I expect to assess how Plutarch’s judgments agree or disagree with Aristophanes, and the Roman reaction.
Analisando a crítica de Plutarco à produção cômica de Aristófanes tendo como paradigma a obra de Menandro, percebe‑se que o historiador parece lançar as bases para um estudo das diferenças entre os períodos da comédia antiga e nova, apesar de originalmente querer apenas estabelecer um juízo de valor entre ambos os poetas. As conclusões de Plutarco, apesar de obtidas a partir de uma perspectiva pontual (limitando‑se apenas a dois poetas) e diacrônica (já que ambos os comediógrafos, apesar de representantes do gênero cômico grego, pertencem a contextos históricos exponencialmente distintos) oferece uma excelente oportunidade de se confrontar ambos os períodos da comédia grega e de se verificar a sua recepção pela audiência romana à época do imperador Augusto a partir de importantes paradigmas do gênero poético, tais como texto, performance e audiência. O trabalho se propõe a estabelecer uma análise entre as críticas de Aristófanes à Comédia Antiga e a crítica de Plutarco à Comédia Antiga a partir de Aristófanes. Essa análise buscará estabelecer os pontos em que há uma identidade ou uma diversidade nos paradigmas propostos. Espera‑se verificar até que ponto os juízos de Plutarco confluem ou discordam dos de Aristófanes; e como isso foi recebido em Roma.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/38231
ISBN: 978-989-26-1052-8
978-989-26-1053-5 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-1053-5_12
Rights: open access
Appears in Collections:Grécia e Roma no universo de Augusto

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