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https://hdl.handle.net/10316.2/38140
Title: | Desafios metodológicos no estudo da relação das crianças com as notícias: o recurso a metodologias participativas na dinamização de grupos de foco | Other Titles: | Methodological challenges in the study of children’s relationship with the news: the use of participatory methodologies in leading focus groups | Authors: | Silveira, Patrícia | Keywords: | Children;current events;news literacy;participation rights;participatory methods;Crianças;atualidade;literacia para as notícias;direitos de participação;metodologias participativas | Issue Date: | 2015 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Este estudo pretende apresentar a opção e o procedimento metodológico de
uma tese de doutoramento em curso, que tem como objeto de estudo as crianças
e as suas representações sobre a atualidade e o mundo. Partindo de um referencial
teórico que se apoia na sociologia da infância, defendemos a ideia de criança
como indivíduo competente e criativo na construção de significados sobre a realidade,
e como interveniente do processo investigativo. Em simultâneo, entendemos
as notícias como importantes referentes para o modo como a criança conhece o
mundo, considerando que é fundamental que esta desenvolva competências de literacia
mediática face à informação. Com base nestes pressupostos, damos conta
do recurso a metodologias participativas na dinamização de grupos de foco com
crianças, com o propósito de as colocar numa relação autónoma e criativa com as
notícias, com vista ao desenvolvimento de posturas críticas face aos modos de olhar
o mundo propostos pelos media. This paper intends to present the methodological procedure of an ongoing PhD research, whose study object is the children and their representations about current events and the world. From a theoretical framework that builds on the sociology of childhood, we support the idea of child as competent and creative in the construction of their own meanings about reality and as subjects of the research process. At the same time, we look at news media as an important reference to the ways children know the world, considering that it is essential that they develop news literacy skills. Based on these assumptions, we use the account to participatory methods in leading focus groups with children, in order to put them in an autonomous and creative relationship with current events and to enable them to adopt a critical stance about the ways of understanding the world proposed by the media. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/38140 | ISSN: | 1645‑5681 2183-5462 (digital) |
DOI: | 10.14195/2183-5462_27_3 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Media & Jornalismo |
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