Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/38139
Title: | Avaliação de competências de literacia mediática: instrumentos de recolha de informação e opções teórico‑metodológicas | Other Titles: | Media literacy assessment: methodological instruments and theoretical-methodological options | Authors: | Lopes, Paula | Keywords: | Media literacy;media literacy skills and competencies;media literacy test;Literacia mediática;competências de literacia mediática;prova de literacia mediática | Issue Date: | 2015 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | A avaliação da literacia mediática dos cidadãos e o seu enquadramento em níveis
tem estado na ordem do dia. Desde 2007 que a União Europeia (UE) recomenda que,
de três em três anos, a Comissão Europeia deva apresentar um relatório sobre os níveis
de literacia mediática de todos os estados‑membros
(UE, 2007). Para responder
a esta solicitação, os projetos têm surgido um pouco por toda a Europa, na academia
e fora dela. Se parece evidente que o interesse por este domínio de investigação
tem crescido nos últimos anos, também é uma evidência que a pesquisa empírica
ainda é confusa e insuficiente. Neste texto, desvendamos o processo de operacionalização
de um instrumento metodológico concebido e aplicado na investigação
“Literacia mediática e cidadania. Práticas e competências de adultos em formação
na Grande Lisboa”, desenvolvida, entre 2009 e 2013, no CIES‑IUL:
uma prova de literacia
mediática para avaliação de competências de literacia mediática. The evaluation of the media literacy of citizens and the framing in proficiency levels has been on the agenda. Since 2007 that the EU recommends that, every three years, the Commission should present a report on the levels of media literacy of all member states (European Union, 2007). To respond to this request, different projects have emerged all over Europe, in the academy and beyond. Although interest in this field of research has grown in recent years, it is also evident that empirical research is still poorly grounded and scarce. In this paper, we describe the operationalization of a methodological instrument designed and applied in the research project “Media literacy and citizenship. Practices and competencies of adults in training in Grande Lisboa”, developed, between 2009 and 2013, in CIES‑IUL: a test of media literacy, to assess media literacy skills/competencies. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/38139 | ISSN: | 1645‑5681 2183-5462 (digital) |
DOI: | 10.14195/2183-5462_27_2 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Media & Jornalismo |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
avaliacao_de_competencias_de_literacia_mediatica.pdf | 15.62 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.