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https://hdl.handle.net/10316.2/38090
Title: | Conflitos e traumas no Renascimento em Portugal | Other Titles: | Conflicts and traumas in portuguese Renaissance | Authors: | Soares, Nair Castro | Keywords: | Fall of Constantinople and Turkish rule;war against Islam;Discoveries;Humanism, Reformation and Counter-Reformation;religious wars;wars between Christians princes;Inquisition;Humanism and law;International law and law of peoples;loss of independence of Portugal: conflicts and traumas associated;Queda de Constantinopla e domínio turco;guerra contra o Islão;Descobrimentos;Humanismo, Reforma e Contra-Reforma;guerras de religião e entre príncipes cristãos;Inquisição;Humanismo e Direito;Direito internacional e Direito dos povos;perda da independência de Portugal: conflitos e traumas associados | Issue Date: | 2015 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Num século em que a abertura à modernidade trouxe um ardor renovado pelos
ideais da Antiguidade Clássica, assimilados aos valores do Cristianismo – raízes
da Civilização do Ocidental –, consuma-se a perda de Constantinopla e assiste-se
ao crescente domínio turco e à defesa concertada contra o seu avanço; à grande
gesta dos Descobrimentos, com as inevitáveis guerras de conquista; à Reforma
protestante e às guerras de religião, qual Hidra de Lerna, no dizer de Erasmo; aos
conflitos armados entre príncipes cristãos, que Camões interpela no Canto VII
de Os Lusíadas.
A Reforma de Lutero, Calvino, Henrique VIII fragmentaram a inconsútil
túnica de Cristo e puseram fim à unidade da Respublica Christiana, que se tornou
em Ocidente dos Estados. Marcantes nesta época foram o pragmatismo político
de Maquiavel e o papel da ciência juridica, na definição do direito internacional
e do direito dos povos.
Em Portugal, muitos foram os conflitos decorrentes da política de expansão
e da acção dos sucessivos monarcas, desde os inícios da Segunda Dinastia ao reinado de D. Sebastião: exílios, perseguições, sobretudo a partir da introdução da
Inquisição (1536), desastres naturais e, enfim, a perda da independência, a marcar
o ocaso do Século de Ouro. In a century in which the opening to modernity brought a renewed ardor for the ideals of classical antiquity, assimilated to the values of Christianity – pillars of Western Civilization – the loss of Constantinople is consummated, witnessing the growth of the Turkish domain and concerted defense against its advance; the great deed of the Discoveries, with the inevitable wars of conquest; the Protestant Reformation and the religious wars – which Hydra of Lerna, in the words of Erasmus; the armed conflicts between Christian princes, that Camões addresses in Canto VII of The Lusíadas. The Reformation of Luther, Calvin, Henry VIII fragmented the seamless tunic of Christ and ended the unity of the Respublica Christiana, which became the Western of the States. Remarkable at this time was the political pragmatism of Machiavelli; the role of the science of the law as in the definition of international law and of the right of peoples. In Portugal, there were many conflicts arising from the expansion policy and action of successive monarchs, from the beginning of the Second Dynasty to the reign of King Sebastian: exile, persecution, particularly after the introduction of Inquisition (1536), natural disasters and finally, the loss of independence, marking the decline of the Golden Age. Key‑words: Fall of Constantinople and Turkish rule; war against Islam; Discoveries; Humanism, Reformation and Counter-Reformation; religious wars; wars between Christians princes; Inquisition; Humanism and law; International law and law of peoples; loss of independence of Portugal: conflicts and traumas associated. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/38090 | ISSN: | 0871-1569 2183-1718 (digital) |
DOI: | 10.14195/2183-1718_67_7 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | HVMANITAS |
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