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https://hdl.handle.net/10316.2/36544
Title: | Memórias do quotidiano: António Lobo Antunes e o estágio estético da cultura | Other Titles: | Everyday life memories: António Lobo Antunes and the aesthetic stage of culture Memoires du quotidien: António Antunes et le stage esthetique de la culture |
Authors: | Montaury, Alexandre | Keywords: | Literature;Culture;António Lobo Antunes;20th Century;Literature;Culture;António Lobo Antunes;XXime Siecle | Issue Date: | 2009 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | A obra de Lobo Antunes tem
sido constantemente lida
e estudada em perspectiva
com metanarrativas, como
o salazarismo ou a história
colonial, abordagens que, de
certa forma, negligenciam um
traço marcante no seu projeto
de escrita: a articulação minuciosa
de pequenas histórias que
determinam os gestos incertos
e débeis dos seus personagens
e funcionam como base de um
inventário de acontecimentos
menores, desprovidos de uma
relevância evidente, mas que,
em contrapartida, apontam
para conjuntos de atos e práticas
simbólicas que particularizam
grupos e segmentos sociais.
O objetivo central do artigo é o
de compreender este conjunto
de atos e práticas simbólicas como operadores cognitivos de
uma cultura contemporânea
que já não se baseia na transmissão
de valores fundados em
uma civilização, uma ciência
e uma psicologia que geram
um modelo mental específico.
Lobo Antunes parece renunciar
às narrativas fundacionais, uma
vez que a obra de arte que propõe
é um objeto de circulação
e exige mais perícia na sua
construçãio formal do que um
esforço de transmissão. L'oeuvre de Lobo Antunes a été constamment lue et étudiée en perspective avec des métanarrations, comme le salazarisme ou l'histoire coloniale, approches qui, d'une certaine façon, finissent par négliger un trait marquant dans son projet d'écriture: l'articulation minutieuse de petites histoires qui déterminent les gestes incertains et faibles de ses personnages et fonctionnent comme la base d'un inventaire d'événements mineurs, dépourvus d'importance évidente, mais qui, en contrepartie, pointent vers un ensemble d'actes et de pratiques symboliques qui particularisent des groupes et des segments sociaux. L'objectif central de l'article est de comprendre cet ensemble d'actes et de pratiques symboliques en tant qu'opérateurs cognitifs d'une culture contemporaine qui ne se base plus sur la transmission de valeurs fondées sur une civilisation, une science et une psychologie qui génèrent un modèle mental spécifique. Lobo Antunes paraît renoncer aux narrations fondatrices, une fois que l'oeuvre d'art qu'il propose est un objet de circulation et exige plus d'habileté dans sa construction formelle qu'un effort de transmission. The work of Lobo Antunes has been successively read and analysed against metanarratives, such as salazarism or colonial history, which to some extent neglects a relevant feature of his writing project: the exquisite combination of short stories that illustrate the uncertain and fragile gestures of his characters and constitute the grounds for an inventory of minor events, deprived of manifest relevance, but in turn describe series of symbolic acts and practices characterising social groups and segments. The core objective of this paper is to understand this set of symbolic actions and practices as cognitive operators of a modern culture which is no longer founded on the transmission of values of a single civilization, science and psychology generating a specific mental model. Lobo Antunes apparently renounces to the foundational narratives, since the work of art which he proposes is the object of movement and requires more expertise to be formally developed than effort to be disseminated. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/36544 | ISSN: | 1645-3530 1647-8622 (digital) |
DOI: | 10.14195/1647-8622_9_12 |
Appears in Collections: | Revista Estudos do Século XX |
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