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https://hdl.handle.net/10316.2/35471
Title: | A arte da estética | Authors: | Pires, Edmundo Balsemão | Keywords: | Aesthetics;Beauty;Media;Technology;Estética;Belo;Media;Tecnologia | Issue Date: | 2013 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | There is a central argument that this article aims to prove regarding aesthetical
theory. Aesthetics deals with definite technologies. I’m referring, firstly, to a technology of the bodily sensation, memory and imagination but also to extra-corporeal technologies such as among others the Arts, remodelling in external media the sensorimotor processes, imagination, thought and communication.
Aesthetics as a philosophical discipline has been historically dependent
on the foundations of its descriptions of the technologies of reference in the fields of Metaphysics and the Philosophy of Nature, Theory of Knowledge
and Logic and Ethics and Politics. Justifications do not involve only generalconcepts but also clarifi cations about the nexus of the senses and the ideal
of perception. Once freed from the historical conditions of its starting point
because of changes in the technological focus Aesthetics turns to other ways
that are inconceivable in the former supporting disciplines. Nevertheless, the modern aesthetical conceptions continue to take as a reference the technological reshaping of the sensorimotor processes and of thought. Há um argumento central que o presente artigo pretende demonstrar relativamente à teoria estética. A Estética ocupa-se de determinadas tecnologias. Refiro-me, primeiramente, a uma tecnologia corporal da sensação, da memória e da imaginação mas ainda às tecnologias extracorporais, como entre outras a da Arte, que remodelam em meios externos processos sensório-motores, imaginários, do pensamento e comunicativos. A Estética como disciplina filosófica esteve historicamente dependente de fundamentações das suas descrições sobre essas tecnologias de referência nos âmbitos da Metafísica e da Filosofia da Natureza, da Gnosiologia e da Lógica e da Ética e da Política. Nas justificações não se desenvolvem só concepções gerais mas aclarações sobre o nexo dos sentidos e sobre o ideal da percepção. Uma vez liberta das condições históricas do seu ponto de partida em virtude das transformações na sua base tecnológica a Estética envereda por outros caminhos que não se podem conceber nos âmbitos justificativos indicados mas não deixam de tomar como referência uma remodelagem tecnológica dos processos sensório-motores e do pensamento. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/35471 | ISSN: | 0870-4112 | DOI: | 10.14195/0870-4112_11_5 |
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