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Title: Dramaturgia e construção de memória: enfrentando traumas. Reflexões acerca da estranha sedução do crime: um prazer feito de diversão
Other Titles: Dramaturgy and the building of memory: facing traumas
Authors: Barbosa, Tereza Virgínia Ribeiro
Keywords: μίμησις;Violence;Rape;Sophocles;Shakespeare;René Girard;μίμησις;Violência;Estupro;Sófocles;Shakespeare;René Girard
Issue Date: 2014
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/34768
Abstract: With the following reflections, we aim to discuss here the dominance a criminal acquires upon his victims through the observation of the mythical rape of Philomena by Tereus. We have two scopes: we intend to observe both the crime in itself (the attack against a woman) and the mutilation of the body of the girl (Tereus cuts the tongue of Philomela) as representations of envy. We will be questioning why rape has been regarded since antiquity as a “diversionary incident” and why the most atrocious violations of human rights always drew our attention as spectacles.   In order to answer these questions we take the theorizations of René Girard, basically assuming the fundamental hypothesis of Girard’s famous interpretation of μίμησις as an engine of violence. For Girard, the main source of violence is the mimetic rivalry, the imitation of a model who becomes a rival.
Com as reflexões aqui apresentadas, pretendemos discutir através da observação do estupro mítico de Pilomena por Tereu o desejo de sujeição sexual como um crime. Temos dois focos: observar o crime ele mesmo (a investida contra uma mulher) e a mutilação de seu corpo (no mito, Tereu corta a língua de Pilomela) como representações de inveja e questionar por que o motivo o estupro tem sido considerado, desde a antiguidade, um incidente de “pura diversão”, e ainda, por que as violações mais atrozes dos direitos humanos chamam a nossa atenção como espetáculos a serem contemplados. Para responder a essas questões, fazemos uso das teorizações de René Girard, assumindo sua hipótese fundamental desenvolvida na famosa interpretação da μίμησις como motor de violência, ou seja, entendemos que a principal fonte de violência é a rivalidade mimética, a imitação de um modelo que se torna um rival.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/34774
ISBN: 978-989-26-0841-9 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-0841-9_5
Rights: open access
Appears in Collections:Violência e transgressão: uma trajetória da Humanidade

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