Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/32280
Title: | Progresso, ordem, crise e regeneração: do Ultimato à Ditadura Militar | Authors: | Nunes, João Paulo Avelãs | Keywords: | Constitutional Monarchy;First Republic;Demoliberal Regime;Democratic Regime;Dictatorial Regime;Monarquia Constitucional;Primeira República;Regime demoliberal;Regime democrático;Regime ditatorial | Issue Date: | 2012 | Publisher: | Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra | Abstract: | Having in mind the historiographic production of the last decades on
contemporary Portuguese reality, the article focuses on the differences
and similarities between the final phase of constitutional monarchy, the
First Republic, Sidonism, and the military dictatorship. The concepts of
conservative liberal regime, demoliberal regime, democratic regime and
dictatorial (authoritarian or totalitarian) regime are thereby put to the test.
Some of the ideas and practices, the virtualities and limitations present in the
Portuguese political system and “civil society” between 1910 and 1926 are
also highlighted. Tendo em conta produção historiográfica divulgada nas últimas décadas sobre a realidade portuguesa contemporânea, procura-se analisar as diferenças e as semelhanças entre a etapa final da Monarquia Constitucional, a Primeira República, o Sidonismo e a Ditadura Militar. Utilizam-se, para o efeito, os conceitos de regime liberal conservador, regime demoliberal, regime democrático e regime ditatorial (autoritário ou totalitário). Tenta-se, igualmente, salientar algumas das concepções e práticas, das virtualidades e limitações presentes no sistema político e na “sociedade civil” portugueses entre 1910 e 1926. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/32280 | ISSN: | 0870-4112 | DOI: | 10.14195/0870-4112_10_4 |
Appears in Collections: | Biblos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
biblosx_artigo5.pdf | 1.59 MB | Adobe PDF | ![]() |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.