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https://hdl.handle.net/10316.2/31931
Title: | Arquitetura da informação digital em ambientes científicos e acadêmicos | Authors: | Camargo, Liriane Soares de Araújo de Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio |
Issue Date: | 2009 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/3158 | Abstract: | Information Architecture (IA) aims to support the development of digital
environments by offering of a set of principles, processes and procedures governing its
conceptualization. However, this set is still being consolidated in the area of Information
Science, covering various fields of knowledge. Based on that context, this paper presents
some practices and guidelines for development of AI for environments for education
and research. These environments were selected to target a more specific IA, which
should address the treatment and dissemination of information as essential activities.
The presentation of guidelines and practices involves literary and exploratory analysis
of processes and methods in various areas of knowledge, which support the steps of
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analysis and design of academic and scientific information. A specific information
architecture can provide services targeted to students with special needs based on
principles of accessibility, collaborative environment based on Web 2.0, customization
of interfaces based on usability studies, recommendation of information based on
personalization resources and self-archiving of documents based on principles of digital
repositories. It is hoped that the information presented assist in developing of digital
informational environment, facilitating and enhancing the user-system interaction,
communication and construction of scientific knowledge A Arquitetura da Informação (AI) visa auxiliar o desenvolvimento de ambientes digitais por meio do oferecimento de um conjunto de princípios, processos e métodos que regem sua conceituação. Contudo, tal conjunto ainda está sendo consolidado na área da Ciência da Informação, abrangendo várias áreas de conhecimento. Baseado nesse contexto, este artigo apresenta algumas práticas e diretrizes para o desenvolvimento de AI para ambientes de ensino e pesquisa. Tais ambientes foram selecionados para direcionar uma AI mais específica, que deve abordar o tratamento e a disseminação da informação como atividades essenciais. A apresentação das diretrizes e práticas consiste em uma análise literária e exploratória de processos e métodos de diversas áreas do conhecimento, os quais apóiam as etapas de análise e projeto de informações acadêmicas e científicas. Uma arquitetura da informação específica pode prover serviços direcionados como atendimento de alunos com necessidades especiais baseado em princípios de acessibilidade, ambiente colaborativo baseado em princípios da web 2.0, customização de interface baseada em estudos de usabilidade, recomendação de informações baseada em recursos de personalização e auto-arquivamento de documentos baseado em princípios de repositórios digitais. Espera-se que as informações apresentadas auxiliem na elaboração de ambientes informacionais digitais, facilitando e aumentando a interação usuário-sistema, a comunicação científica e a construção de conhecimentos |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/31931 | ISBN: | 978-989-26-0869-3 (PDF) | DOI: | 10.14195/978-989-26-0869-3_23 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | A ciência da informação criadora do conhecimento Vol. II |
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