Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/31926
Title: Atuação da ABEBD na evolução do currículo de graduação em biblioteconomia no Brasil, entre os anos 1967 e 2000
Authors: Souza, Francisco das Chagas de
Issue Date: 2009
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/2749
Abstract: This part of study done for the purpose of seeking an understanding of the actions of political and academic institutions of the Associação Brasileira de Escolas de Biblioteconomia e Documentação (Brazilian Association of Schools of Librarianship and Documentation) - ABEBD. Theoretically and methodologically, it was made choices consistent with a socio-historical approach. This perspective is anchored in the theory from Norbert Elias, in theory of Berger and Luckmann and the theory of Serge Moscovici. For the collection and processing of data was used the technique of the Discurso do Sujeito Coletivo (Collective Subject Discourse) - DS C. The data were obtained from documents produced by the Association, added interviews, which generated the bulk of the material collected. The objectives were: a) assess the initiatives for improving the conditions of teaching and teaching of librarianship in Brazil. b) Examine the arguments found in the documentation and that serve as social-historical reasons. c) identify the main channels for which the initiatives were addressed. d) Knowing the representations of the leaders of ABEBD the impact that the authority provided in the development of the curriculum of studies in librarianship in Brazil. After analysis of the collected material obtained is a Discourse of the Collective Subject. It allows to realize the existence of positive impacts, when you look at the results that were obtained for the joint consequences of Brazilian schools with other schools located in the Mercosur countries.
Trata de parte de estudo feito com o propósito de buscar a compreensão das ações de política institucional e acadêmica da Associação Brasileira das Escolas de Biblioteconomia e Documentação - ABEBD. Teórica e metodologicamente, fez-se escolhas coerentes com uma abordagem sócio-histórica. Essa perspectiva se ancora na teoria con(figuracional) de Norbert Elias; na teoria construcionista-interacionista de Berger e Luckmann e na teoria das representações sociais de Serge Moscovici. Para a coleta e tratamento de dados foi adotada a técnica do Discurso do Sujeito Coletivo. Os dados foram obtidos em documentos produzidos pela Associação, acrescentado de entrevistas, que gerou a parte principal do material coletado. Os objetivos foram: a) Avaliar as iniciativas para aperfeiçoamento do ensino e das condições de ensino de Biblioteconomia no Brasil. b) Analisar os argumentos encontrados na documentação e que servem como fundamentos sócio-históricos. c) Identificar os canais principais para os quais se dirigiam as iniciativas. d) Conhecer as representações dos dirigentes da ABEBD sobre o impacto que a entidade proporcionou na evolução do currículo de graduação em Biblioteconomia no Brasil. Após a análise do material coletado obteve-se um Discurso do Sujeito Coletivo. Ele permite que se perceba a existência de impactos positivos, quando se olha para os resultados que foram obtidos em relação às conseqüências da articulação das escolas brasileiras com as demais escolas situadas nos países do MERCOSUL.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/31926
ISBN: 978-989-26-0319-3 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-0319-3_30
Rights: open access
Appears in Collections:A ciência da informação criadora do conhecimento Vol. I

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