Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/31862
Title: | Identificação de paradigmas nos programas de pós-graduação em Ciência da Informação oferecidos em Portugal e no Brasil | Authors: | Freitas, Gustavo | Issue Date: | 2009 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/2749 | Abstract: | This paper is part of a research project running by the two authors about the general subject
of The Epistemology of the Information Scince in dialogue and was preceded by another, more
initiatory, presented in EDBIC III conducted in 2008 by the University of Salamanca. In this
ongoing project objective to treat the main epistemological issues not only on Information
Science, but also the area where it falls most directly - the information and communication
sciences - and in more general level, the Applied Social Sciences. And objective is also to debate
them with insights and ideas which differ in some central points, especially, among them, the
defense established around the interdisciplinary profile of Inforation Science, in line with postmodernist
and relativist placements rather generalized worldwide, particularly in Brazil, and its
opposite, namely the assertion of a domestic and crossdisciplinary status for the Information
Science, which has been postulated, supported and implemented in programs for graduate and
post-graduate of the University of Porto.
This paper will focus on the issue of paradigms, contrasting the four listed by Capurro to
the two major paradigms proposed by Silva & Ribeiro, and in light of the proposed paradigm
seek to show which of them are presented in post-graduate programs of Information Science
taught in Brazil and Portugal through the analysis of objectives, theoretical basis and the
exposed studies plan. A presente comunicação insere-se no âmbito de um projecto de pesquisa em execução, pelos dois autores, com o título que, aqui, se reproduz e foi precedida por outra, mais exploratória ainda, apresentada no III EDBIC, realizado em 2008, na Universidade de Salamanca. Nesse projecto em curso, objectiva-se tratar as principais questões epistemológicas, não apenas relativas à Ciência da Informação, mas também à área específica, em que ela se inscreve mais directamente – as Ciências da Informação e da Comunicação – e, em nível mais geral, as Ciências Sociais Aplicadas. E objectiva-se ainda debatê-las, de acordo com perspectivas e concepções que divergem em alguns pontos centrais, destacando-se, entre eles, a defesa tecida em torno do perfil interdisciplinar da C.I., em linha com posicionamentos pós-modernistas e relativistas, bastante generalizadas em nível mundial, nomeadamente no Brasil, e o seu oposto, ou seja, a afirmação de um estatuto interno e transdisciplinar, que vem sendo postulado, defendido e aplicado nos programas de graduação e pós-graduações da Universidade do Porto. Nesta comunicação, incidimos sobre a questão dos paradigmas, contrapondo os quatro enunciados por Capurro aos dois grandes paradigmas propostos por Silva; Ribeiro, e à luz da proposta paradigmática destes últimos, procuraremos mostrar em que paradigma se acham os programas de pós-graduação em Ciência da Informação, ministrados no Brasil e em Portugal, através da análise dos objectivos, fundamentação teórica exposta e da grade curricular. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/31862 | ISBN: | 978-989-26-0319-3 (PDF) | DOI: | 10.14195/978-989-26-0319-3_7 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | A ciência da informação criadora do conhecimento Vol. I |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
7-_a_ci_ncia_da_informa__o_criadora_de_conhecimento_vol_i.pdf | 858.11 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.