Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/31852
Title: Biblioteconomia ou Ciência da Informação?
Authors: Arruda, Maria Izabel Moreira
Issue Date: 2009
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/2749
Abstract: The changes happened in the current world are interfering in Library Science causing dynamism in the librarian’s profession and the arise of the Information Science promotes the theoretical framework for the study of the information, making possible the relation between the practice and the theory. The information that in the past was made public orally or by books, it shows now in several ways, such as printed papers or electronics, and still in books, but also in newspapers, papers, video tapes, CD-ROM, DVD, among others, and the librarian works out between the information and its user, making easier the localization of the information, guaranteeing its access and promoting its use. The users of libraries and of the current information systems are different from the libraries readers from the past, especially in what concerns to the factor time: if in the past, the reader attended the library to read for long hours, in the present the user demands the information to read in others environment. In the study of Information Science, since the decade of 1940, many studious stand out like Vannevar Bush, Calvin Mooers, Mikhailov, Borko, Saracevic, Wersig, among others. The Information Science is devoted to scientific subjects and to the professional practice towards the problems of the effective communication of the knowledge and of its registrations among the human beings, in the social, institutional or individual context of the use and of the needs of information. For those studies, the technologies of information are essential. Library Science involves from the study of the user’s profile, development of collections, until the promotion of the use of the information, embracing a long journey to be achieved by the librarian. Finally, the Information Science, the Library Science and others scientific chains that have the information as an object of study, already possess identity relations to the studied object, and they are interdisciplinary. In the future this relation can be intensified.
As mudanças ocorridas no mundo atual interferem na Biblioteconomia, ocasionando dinamismo na profissão do bibliotecário, e o surgimento da Ciência da Informação promove o arcabouço teórico para o estudo da informação, possibilitando a relação da prática com a teoria. A informação, que no passado circulava oralmente ou na forma de livros, apresenta-se agora em suportes diversos, tanto impressos quanto eletrônicos, sob forma de livros ainda, mas também como periódicos, papers, fitas de vídeo, CD-ROM, DVD, entre outros, e o bibliotecário exercita-se entre a informação e seu usuário, facilitando-lhe a localização, garantindo-lhe o acesso e promovendo o seu uso. Os usuários das bibliotecas e dos sistemas de informação atuais diferem dos leitores das bibliotecas de alguns anos atrás, especialmente no que concerne ao fator tempo: se no passado, o leitor freqüentava a biblioteca para ler por horas seguidas, no presente o usuário demanda a informação para ler em outros ambientes. No estudo da Ciência da Informação, desde a década de 1940, muitos estudiosos se destacam como Vannevar Bush, Calvin Mooers, Mikhailov, Borko, Saracevic, Wersig, entre outros. A Ciência da Informação dedica-se às questões científicas e à prática profissional voltadas para os problemas da efetiva comunicação do conhecimento e de seus registros entre os seres humanos, no contexto social, institucional ou individual do uso e das necessidades de informação. Para esses estudos, as tecnologias de informação são essenciais. A Biblioteconomia envolve desde o estudo do perfil do usuário, desenvolvimento de coleções, até a promoção do uso da informação, abrangendo um longo caminho a ser percorrido pelo bibliotecário. Enfim, Ciência da Informação, Biblioteconomia e demais correntes científicas que têm como objeto de estudo a informação, já possuem relação de identidade pelo objeto estudado, e são interdisciplinares. No futuro essa relação poderá ser intensificada.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/31852
ISBN: 978-989-26-0319-3 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-0319-3_4
Rights: open access
Appears in Collections:A ciência da informação criadora do conhecimento Vol. I

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