Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/31412
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorReis Júnior, D. F. C.
dc.contributor.authorNeto, M. D. Araujo
dc.date.accessioned2014-06-20T08:38:21Z
dc.date.accessioned2020-09-18T16:45:36Z-
dc.date.available2014-06-20T08:38:21Z
dc.date.available2020-09-18T16:45:36Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.isbn978-989-26-0533-3 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/31412-
dc.description.abstractAlthough there are no voluminous books in Portuguese language concerning the history of Geography from the panoramic and descriptive bias, from the current literature (especially foreign) it can be drawn, with relative consensus, a certain evolutionary trajectory: from the nineteenth century empiricism to the contemporary abstractionism. And from this same trajectory it can be deduced, to the micro‑scale of the national case studies, certain inflections and paradigm shifts. This paper divulges to the Lusophone community of geoscientists some of the evolution of geographical thought – and particularly exploring, at the end, the contemporary Brazilian case: a shift occurred in the importance of geographical research in that country. The authors argue that the pragmatic‑scientific status of the discipline would have been lost in favor of a political‑ideological militancy. In other words, in Brazil, Geography would have turned from geoscience to geodiscourse.eng
dc.description.abstractEmbora ainda não se disponha, em língua portuguesa, de obras volumosas que tratem da história da Geografia pelo viés panorâmico‑descritivo, da literatura corrente (estrangeira, sobretudo) deduz‑se, com relativo consenso, certa trajetória evolutiva: do empirismo oitocentista ao abstracionismo contemporâneo. Desta mesma trajetória, é possível deduzir também, para a microescala dos estudos de caso nacionais, determinadas inflexões e mudanças de paradigma. Este texto divulga, junto à comunidade lusófona de geocientistas, um pouco da evolução do pensamento geográfico – e explorando, particularmente, ao final, o caso contemporâneo brasileiro: uma transformação havida na importância das pesquisas geográficas no país. Os autores sustentam que se teria perdido o status pragmático‑científico da disciplina, em prol de uma militância político‑ideológica. Noutras palavras, no Brasil, a Geografia teria se transformado de geociência em geodiscurso.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/24405por
dc.rightsopen access-
dc.subjectHistory of geographyeng
dc.subjectClassical traditioneng
dc.subjectTheoretical revolutioneng
dc.subjectRadical discourseeng
dc.subjectBrazilian caseeng
dc.subjectHistória da geografiapor
dc.subjectTradição clássicapor
dc.subjectRevolução teoréticapor
dc.subjectDiscurso radicalpor
dc.subjectCaso brasileiropor
dc.titleHistória da Ciência Geográfica: uma versão descritiva e um estudo de caso brasileiropor
dc.title.alternativeHistory of Geographical Science: a descriptive version and a brazilian case studyeng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage403-
uc.publication.lastPage412-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-0533-3_42-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno42-
uc.publication.areaCiências Naturaispor
uc.publication.bookTitlePara aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/31412/218745/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/31412/218745/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11296358-
uc.publication.parentItemId52123-
uc.itemId71893-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Para aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
42-para_aprender_com_a_terra_v.f..pdf554.76 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.