Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/31363
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFilipe, F.
dc.contributor.authorHenriques, M. H.
dc.date.accessioned2014-06-19T11:45:41Z
dc.date.accessioned2020-09-18T16:45:26Z-
dc.date.available2014-06-19T11:45:41Z
dc.date.available2020-09-18T16:45:26Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.isbn978-989-26-0533-3 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/31363-
dc.description.abstractIn this work, we present the theoretical framework and the methodology used for the conception and planning of an educational project designed for students in the discipline of Biology and Geology in the 10th year of secondary education in Portugal, focussed upon the teaching unit – ‘Earth, a very special planet’. The research was framed within a science education project which endeavours to answer the following question – How to stimulate meaningful and relevant learning about sustainable exploitation of geological resources, in particular, limestones? The project was carried out during the academic year 2010/2011, involving students of the 10th year at the secondary school of Figueiro dos Vinhos, and using practical fieldwork, in small groups, during a field trip to an abandoned limestone quarry – the Britaltos Quarry which is situated in the district of Penela (central Portugal). Research results of this intervention reinforce the view that quarries can represent educational resources of great value in promoting education for sustainable development, generating relevant knowledge on Geosciences. Thus, the strategies and resources developed for this specific project should inspire other initiatives for other classes and schools located near to quarries, a reality more and more present in daily life of students, and for which it is considered necessary to adopt individual and collective attitudes and behaviors consistent with sustainable management of the geological resources.eng
dc.description.abstractNeste trabalho apresentam‑se a fundamentação teórica e a metodologia adotada na conceção e planificação de uma intervenção educativa concebida para alunos do 10º ano da disciplina de Biologia e Geologia, do ensino secundário português, centrada na unidade didática “A Terra, um planeta muito especial”. Enquadrada numa investigação em educação científica – que pretendeu dar resposta à seguinte questão: “Como estimular aprendizagens significativas e relevantes acerca de exploração sustentável de recursos geológicos, nomeadamente de calcário?” –, a intervenção foi implementada no ano letivo de 2010/2011, com alunos da turma A do 10º ano da Escola Secundária de Figueiró dos Vinhos, e envolveu trabalho prático de campo, em pequenos grupos, no âmbito de uma visita de estudo a uma pedreira de calcário desativada, localizada no concelho de Penela (Portugal central) – a Pedreira Britaldos. Os resultados da investigação enquadradora desta intervenção permitem reforçar a ideia de que as pedreiras desativadas podem constituir recursos educativos de grande valor na promoção de educação para desenvolvimento sustentável, mobilizando conhecimentos inerentes às geociências. Assim, as estratégias seguidas e os recursos construídos para a intervenção realizada poderão inspirar outras intervenções noutras turmas e escolas, situadas nas proximidades de pedreiras, realidade cada vez mais presente no quotidiano dos alunos, e relativamente à qual se considera necessária a adoção de atitudes e comportamentos individuais e coletivos consentâneos com uma gestão sustentável dos recursos geológicos.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/24405por
dc.rightsopen access-
dc.subjectEducation for Sustainable Developmenteng
dc.subjectSustainable Management of Geological Resourceseng
dc.subjectEducation in Geologyeng
dc.subjectEducational Strategies and Resourceseng
dc.subjectQuarrieseng
dc.subjectEducação para Desenvolvimentos Sustentávelpor
dc.subjectGestão Sustentável de Recursos Geológicospor
dc.subjectEnsino de Geologiapor
dc.subjectEstratégias e Recursos Educativospor
dc.subjectPedreiraspor
dc.titleAs pedreiras como recursos educativos: a Pedreira Britaldos (Penela, Portugal)por
dc.title.alternativeQuarries as educational resources: the Britaltos Quarry (Penela, Portugal)eng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage113-
uc.publication.lastPage122-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-0533-3_11-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno11-
uc.publication.areaCiências Naturaispor
uc.publication.bookTitlePara aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/31363/218609/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/31363/218609/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11295038-
uc.publication.parentItemId52123-
uc.itemId71859-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Para aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11-para_aprender_com_a_terra_v.f..pdf547.4 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.