Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/31346
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Pacheco, M. A. | |
dc.contributor.author | Henriques, M. H. | |
dc.date.accessioned | 2014-06-19T11:13:35Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-18T16:45:35Z | - |
dc.date.available | 2014-06-19T11:13:35Z | |
dc.date.available | 2020-09-18T16:45:35Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-0533-3 (PDF) | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/31346 | - |
dc.description.abstract | The present work describes the presence and representation of the themes included in the Scientific Programme of the International Year of Planet Earth (2007‑2009) in eight Geology text‑books for the 10th and 11th grades of the secondary education in Portugal. The results show that all the analyzed textbooks address the 10 subject matters included in the IYPE Science Program: “Groundwater – towards sustainable use”; “Hazards – minimizing risk, maximizing awareness”; “Earth & Health – building a safer environment”; “Climate – the ‘stone tape’”; “Resource issues – towards sustainable use”; “Megacities – going deeper, building safer”; “Deep Earth – from crust to core”; “Ocean – abyss of time”; “Soil – Earth’s living skin”; “Earth & Life – the origins of diversity”. However, this approach does not have the same representation in the analyzed eight books: “Deep Earth – from crust to core” and “Ocean – abyss of time” are the most represented themes, while “Megacities: going deeper, building safer” is the less represented. Given the crucial role that textbooks play in educational practices, the presence and representation of those themes – which reflect the organization of the syllabus approved by the Portuguese Ministry of Education for the Geology component for the 10th and 11th grades of the secondary education – allow to emphasize their value as a resource to promote a better integration of Earth sciences in the curricula of different education systems, particularly those included in the Community of Portuguese Speaking Countries, a major goal of the Outreach Programme of the IYPE. | eng |
dc.description.abstract | No presente trabalho analisa‑se a presença e a representatividade das temáticas contempladas no Programa Científico do AIPT – Ano Internacional do Planeta Terra (2007‑2008) em oito manuais escolares relativos à componente de Geologia dos 10º e 11º anos de escolaridade do ensino secundário português. Os resultados obtidos mostram que todos os manuais analisados abordam as dez temáticas incluídas no Programa Científico do AIPT: “Água Subterrânea: reservatório para um planeta com sede?”; “Desastres Naturais: minimizar o risco, maximizar a consciencialização”; “Terra e saúde: construir um ambiente mais seguro”; “Alterações climáticas: registos nas rochas”; “Recursos: a caminho de um uso sustentável”; “Megacidades: o nosso futuro global”; “O interior da Terra: da crusta ao núcleo”; “Oceano: abismo do tempo”; “Solo: a pele da Terra”; “Terra e vida: as origens da diversidade”. Contudo, essa abordagem não tem a mesma representatividade nos oito manuais analisados: “O interior da Terra – da crusta ao núcleo” e “Oceano – abismo do tempo” são as temáticas mais representadas, enquanto “Megacidades: o nosso futuro global” é a menos representada. Atendendo ao papel crucial que os manuais escolares desempenham nas práticas educativas, a presença e a representatividade daquelas temáticas – que refletem a organização dos conteúdos programáticos homologados pelo Ministério da Educação português para a componente de Geologia dos 10º e 11º anos de escolaridade –, permitem relevar o seu valor enquanto recursos de promoção de uma melhor integração das Ciências da Terra nos currículos dos diferentes sistemas de ensino, nomeadamente nos que se incluem na CPLP, objetivo preconizado no Programa de Divulgação do AIPT. | por |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | por |
dc.relation.ispartof | http://hdl.handle.net/10316.2/24405 | por |
dc.rights | open access | - |
dc.subject | International Year of Planet Earth | eng |
dc.subject | Portuguese Secondary Education | eng |
dc.subject | Geology | eng |
dc.subject | Text‑books | eng |
dc.subject | Ano Internacional do Planeta Terra | por |
dc.subject | Ensino Secundário Português | por |
dc.subject | Geologia | por |
dc.subject | Manuais Escolares | por |
dc.title | As temáticas do Ano Internacional do Planeta Terra nos manuais escolares de Geologia dos 10º e 11º anos de escolaridade do Ensino Secundário Português | por |
dc.title.alternative | The major themes of The International Year of Planet Earth in Geology text-books for the 10th and 11th century grades of the Secondary Educations in Portugal | eng |
dc.type | bookPart | por |
uc.publication.firstPage | 43 | - |
uc.publication.lastPage | 51 | - |
uc.publication.location | Coimbra | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/978-989-26-0533-3_4 | - |
uc.publication.digCollection | PB | por |
uc.publication.orderno | 4 | - |
uc.publication.area | Ciências Naturais | por |
uc.publication.bookTitle | Para aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/31346/218733/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/31346/218733/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/11296228 | - |
uc.publication.parentItemId | 52123 | - |
uc.itemId | 71890 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | Para aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
4-para_aprender_com_a_terra_v.f..pdf | 575.34 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.