Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/30298
Title: Prosepe: altos e baixos de um projeto que resistiu à viragem de milénio
Other Titles: PROSEPE: des hauts et des bas d´un Projet qui a survécu à l’aube du nouveau millénaire
PROSEPE: ups and downs of a project that the turning of millennium resisted
Authors: Lourenço, Luciano
Bernardino, Sofia
Fernandes, Sofia
Félix, Fernando
Keywords: PROSEPE;Forest.;Forest education;Awareness;Accountability;PROSEPE;Forêt;Education forestier;Sensibilisation;Responsabilisation;PROSEPE;Floresta;Educação florestal;Sensibilização;Responsabilização
Issue Date: 2012
Publisher: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, Departamento de Geografia
Abstract: Em Portugal Continental, ao longo dos últimos quarenta anos, tem-se verificado um aumento significativo tanto do número de incêndios florestais, como da dimensão das áreas ardidas. Ora, conscientes da importância da nossa floresta e preocupados com a sua preservação, implementámos, no ano letivo 1993/94, o PROSEPE, um Projeto de Sensibilização e Educação da População Escolar, que hoje se apresenta como o maior e mais longo projeto de Educação Florestal jamais existente em Portugal. Prestes a completar vinte anos de existência, foi-se adaptando e resistindo às vicissitudes dos tempos, o que explica a sua longevidade. Dirige-se a professores e a alunos dedicados à causa de preservação da floresta e da sua defesa contra os incêndios. Trata-se, pois, de um projeto educativo, de sensibilização e de responsabilização, que visa a integração dos alunos num processo de cidadania consciente, participativa e responsável, ao mesmo tempo que pretende despertá-los para um melhor conhecimento do ambiente que os rodeia e, muito em particular, do ambiente florestal, incutindo-lhes conceitos, princípios, valores e atitudes comportamentais que lhes permitam viver em harmonia com a floresta e com os espaços com aptidão florestal. Sendo estes jovens os “cidadãos de amanhã”, constituem-se nos principais veículos dinamizadores e difusores destes ideais, uma vez perpassada a mensagem para a comunidade, podemos augurar um futuro mais auspicioso para as nossas florestas.
Au Portugal Continental, au cours des quarante dernières années, il y a eu une significative augmentation du nombre de feux de forêt comme de taille des aires brûlées. Conscient de l’importance de notre forêt et inquiet avec sa préservation, nous avons mis en place durant l’année scolaire 1993/94, le projet PROSEPE – un Projet de Sensibilisation et Education de la Population Scolaire, qui se présente aujourd’hui comme le plus grand et plus long projet d’Education Forestier qui ait jamais existé au Portugal. Presque sur le point de tourner à vingt ans, il s´est adapté et a survécu aux vicissitudes du temps, ce qui explique sa longévité. Il est destiné aux enseignants et aux étudiants dévoués à la cause de la préservation de la forêt et sa défense contre les incendies. Il est donc un projet éducatif, de sensibilisation et de responsabilisation, qui vise à intégrer les étudiants dans un processus de citoyenneté consciente, participative et responsable et, en même temps, il a l´intention de leur donner une meilleure compréhension de leur environnement et, en particulier, du milieu forestier, en leur inculquant les concepts, les principes, valeurs et attitudes comportementales qui leur permettent de vivre en harmonie avec la forêt. Comme ces jeunes «citoyens de demain», constituent les principaux animateurs et les diffuseurs de ces idéaux et donc, une fois de diffuser le message à la communauté, on peut présager un avenir plus prometteur pour nos forêts.
In Portugal mainland, over the last forty years, there has been a significant increase both the number of forest fires, such as the size of the burnt areas. Conscious of the importance of forest and concerned about its preservation, was implemented, in academic year 1993/94 the PROSEPE, a Awareness and Education Project of School Population, which is presented, today, as the largest and longest project of Forest Education ever to in Portugal. Almost about to turn twenty years old, he has adapted and survived at changes of the times, which explains its longevity. It is aimed at teachers and students dedicated to the cause of forest preservation and its defense against fire. It is therefore an educational project, awareness and accountability, which aims to integrate students in a process of conscious citizenship, participatory and accountable and at the same time, he intends to give them a better understanding of the environment around them and, in particularly, the forest environment, instilling in them the concepts, principles, values and behavioral attitudes, that enable them to live in harmony with the forest and the spaces with the forest aptitude. As these the young “citizens of tomorrow”, constitute the main driving forces vehicles and disseminators of these ideals and so, once spread the message to the community, we may portend a more hopeful future for our forests.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/30298
ISSN: 0871-1623
DOI: 10.14195/0871-1623_31_28
Appears in Collections:Cadernos de Geografia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cg30-31_artigo29.pdf6.52 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.